Négy hónapos kisfiamnál a neurológus szemtekerezgést (nystagmust) állapított meg. Kiderült, hogy a probléma veleszületett, egyéb tünetek hiányában és a negatív szemfenék vizsgálattal együtt szerencsére kizárta a daganatot. Milyen fejlesztést érdemes elkezdeni ilyenkor, és mi a teendő, ha a szemek a „semmibe merednek” vagy furcsán elcsúsznak anélkül, hogy valamire irányulna a tekintet?
Kedves Viola!
A szemtekerezgés akaratlan szemmozgást jelent, ilyenkor arra lehetünk figyelmesek, hogy gyorsan mozog a szem. Érdemes tudni, hogy a gyógypedagógiai fejlesztést a diagnosztizált nystagmus esetében tiflopedagógus végzi. A fejlesztést megelőzően szemmozgás vizsgálatra kerül sor, mely során a fixáció, szemmel követés, pásztázás készségeit, valamint a kóros szemmozgások meglétét vizsgálják. A szemgolyó céltalan, úszkáló mozgását is megfigyelik. Ha ilyesmire bukkannak, vannak gyakorlatok, amelyek mozgással összekötve, akár hintázás közben végezhetőek, a gyakorlatokra mindig a tiflopedagógus tesz javaslatot. A gyakorlatokat lehet mondókákkal, énekekkel is kombinálni. Tárgyakkal játszik a gyermek, miközben a fények változnak. A fény színe eleinte fehér (sárgás), majd színes lehet, amit színes fóliával vagy előlappal lehet létrehozni, vagy színes tárgyakat lehet átvilágítani (pl. műanyag pohár, léggömb, építőjáték), miközben lehet játszani is velük, zörögnek, építeni lehet velük, vagy dobni, gurítani lehet őket. A feladatok között szerepelhet fénykeresés, szemfixálás minden irányban, fénykövetés, vagy tekintetváltás. Nyúlás közben kézbe veheti, és úgy tanulmányozhatja a világító eszközt a gyermek. Nagyon sokféle játékot lehet játszani. A látótér fejlesztése pásztázós játékokkal is lehetséges. A szakember dolga, hogy a gyakorlatokat megmutassa a szülőnek, aki otthon is végezheti őket gyermekével. Így minden esetben gyors fejlődés lehetséges.
fotó: Rachel
A Mi az a szemtekerezgés és mit lehet tenni? bejegyzés először a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat jelent meg.