Óvoda-, és iskolapszichológusi ellátás
Az iskolapszichológusok az iskola szervezeti keretei között végzik a munkájukat, úgy, hogy szakmai munkájukat elsősorban képzettségük, kompetenciáik és az intézmény sajátosságai határozzák meg. Az ellátás elsődleges célja a diákok személyiségfejlesztése, lelki egészségvédelme, továbbá az oktató-nevelő munka hatékonyságának segítése. Az adott szituáció pontos feltérképezésében, a megoldási lehetőségek átgondolásában fontos a szülők és a pedagógusok bevonása, együttműködése, hiszen az idő nagy részében velük vannak a diákok.
Az iskolapszichológusok elsősorban az alábbi helyzetekben tudnak segítséget nyújtani:
- egyéni beilleszkedési nehézségek
- osztályban megjelenő diákok közötti konfliktusok
- tanulással kapcsolatos motivációs vagy teljesítmény problémák
- az iskolával összefüggő kommunikációs nehézségek
- pályaorientációs kérdések
- tehetséggondozással kapcsolatos kérdések
- segítő helyekre vonatkozó információk hiánya (ellátási területek, elérhetőségek)
- szakvélemények értelmezése
A lehetséges ellátási formák:
- egyéni konzultáció (diák, szülő vagy pedagógus részvételével)
- kis csoportos tanácsadás
- osztály szintű foglalkozások (pl. tematikus beszélgetések, ismeretterjesztő előadások tartása)
- csoportos felmérések (pl. társas kapcsolatok vizsgálata, pszichológiai szűrővizsgálatok)
A bejelentkezést a gyermek, a szülő vagy a pedagógus kezdeményezheti a saját intézményében dolgozó iskolapszichológusnál. A segítő beavatkozások hossza általában 5-15 alkalom. Indokolt esetben a szakember javasolhatja a Szakszolgálatunkba történő beutalást.
Szakszolgálatunk az iskolapszichológus koordinátor munkáján keresztül nyújt támogatást a kerületünkben dolgozó iskolapszichológus kollégáknak. A pedagógusok vagy a szülők egyéni megkeresése esetén a koordinátor számukra szakmai konzultációs lehetőséget biztosít.
Az iskolapszichológusok és a koordinátor is a Szakmai Etikai Kódex alapján, a titoktartási kötelezettség betartásával végzi munkáját.